Klub čitatelja vlastite prošlosti
Prošlost nekog kraja ne čine samo znameniti ljudi nego i svi mi
0   /   100
UVOD

Nikad ispričane priče

Fotografije ne mogu bez baštinskih priča, one su kao prst i nokat. Prikupljajući metapodatke za naše fotografije zahvaljujući našim kazivačima, obično najstarijim članovima obitelji, obogatili smo se za beskrajno puno baštinskih priča i pričica o ljudima i načinu života, veselih tužnih, ali sigurno začudnih. One svojim prenošenjem neko vrijeme žive u obiteljima, ali se na žalost polako sve više zaboravljaju. Često nam se zna dogoditi da za priču iz jedne obitelji nađemo ilustraciju na fotografiji u posve drugoj obitelji. Neizmjerno smo sretni i zahvalni zbog mogućnost da Vam na ovom mjestu ispričamo najzanimljivije nikad do sada ispričane baštinske priče, naravno ilustrirane predivnim obiteljskim fotografijama.

81
Zbirki
1
Skener Epson Perfection V850 Pro
4
Neispričanih priča
367
Obrađenih fotografija

Nikad ispričane priče

Biciklom do Zagreba

Donosimo vam jednu po mnogo čemu nevjerojatnu i motivirajuću i nikad ispričanu priču. Priču o snovima kojima ako ih dovoljno želimo ništa ne može stati na put. Priču o upornosti i požrtvovnosti koji prate put ka cilju. Priču o zavičajnim vezama koje nam na tom putu itekako trebaju. U neka stara predratna vremena kada se u malim sredinama poput Požege cijenio obrtnički rad, Josip Čepelak je zahvaljujući predanom radu od male šusterske radione svoj obrt usavršio do vrlo cjenjene manufakturne proizvodnje cipela od kože koja je pred sam Drugi svjetski rat brojila dvadesetak vrsnih majstora i etabliranu trgovinu cipela na uglu Trga Svetog Trojstva i Županjske ulice...

Grabrik u doba grabova

Vrijedno je podsjetiti se da je na mjestu današnje Sportske dvorane Tomislav Pirc još u prvoj polovici 20. stoljeća gusti grabov šumarak s debelom hladovinom pružao brojnim Požežanima i posjetiteljima iz okolice savršeno mjesto za uživanje u druženju. Uz Lobeovu pivovaru, vinski podrum Leopolda Pollaka, gostionicu s odličnim jelima i pilima koja je mijenjala vlasnike, Grabrik je bio omiljeno mjesto za čašu piva ili vina pred nedjeljni ručak na povratku s obitelji Mise, mjesto manjih i većih zabava na otvorenome, pučkih veselica i skupova, vrtnih zabava, koncerata, gimnastičkih prezentacija sokolaša, teniskih i kuglačkih mečeva...

Kolicima do škole

Na primjeru fotografije psa Broce i Slavka Vlastnika naučili smo se da niti jednu fotografiju ne smijemo shvatiti olako. Na samom početku našeg projekta, pri pregledavanju velikog broja obiteljskih fotografija gospodina Mirka Čepelaka koji se doista potrudio da ih s raznih strana spasi od propadanja, odvojili smo na stranu nekoliko najslabije kvalitete koje nećemo skenirati. Među njima je bila i jedna s lošom ekspozicijom na kojoj veći dio fotografije zauzima dio...

Veselo društvo Burnazovića broda i njihov knez Ivan Martinčić

Klub čitatelja vlastite prošlosti zaista, ali zaista otvara nove teme za propitivanje vlastite prošlosti. No, krenimo redom. Svi ste sigurno čuli za knezove starog željeznog doba iz nedalekog Kaptola, ali smo uvjereni da niste čuli za požeške knezove, a još manje za primorskog kneza u Požegi. Požega kao vinogradarski grad nije zaostajala za društvima obrednog ispijanja vina koja se od davnina njeguju u purgerskom, građanskom sloju sjeverozapadne Hrvatske. Svatko tko je držao do sebe i želio da ga prihvate kao Požežanina imao je...

Klub čitatelja vlastite prošlosti izniman je projekt koji u sebi sadržava nekoliko značajnih sastavnica. U muzeološkom smislu ovo je veliki iskorak prema načinu prikupljanja odnosno interpretiranja baštine, posebno one zavičajne, u ovome slučaju fotografskog materijala iz privatnih zbirki, koji je često ostajao na marginama zanimanja AKM zajednice. U kulturološkom smislu on je primjer kako se muzeji  suodnose prema zajednici u kojoj djeluju, posebno u kontekstu uvažavanja memorije naših starijih sugrađana, koji se na ovaj način aktivno uključuju ne samo u rad muzejske ustanove, već i društva u cjelini.
Silvija Lučevnjak
Ispričane priče i fotografije su kroz povijest oblikovale i sačuvale kolektivna sjećanja pojedinih naroda. Zahvaljujemo Gradskom muzeju Požega na trudu da nam kroz ovaj sjajan projekt prikaže Požegu iz perspektive Požežana, vrati nam draga sjećanja, te u nama potiče pripadnost našem gradu i zavičaju.
Jasmina Radan
Obiteljske fotografije kao instrumenti koji mobiliziraju sjećanje, govore o sadašnjosti, jednako kao i o prošlosti, govore o osobi koja se sjeća, koliko i o osobi koje se sjeća. Kroz razgovore i susrete koji se organiziraju u Klubu čitatelja vlastite prošlosti arhivirana stvarnost na fotografijama dobiva novu dimenziju. Narativnost fotografskog zapisa prenosi se i izvan obiteljskog kruga i miješa sa zajedničkom poviješću – grada, okolice. Projekt nije osmišljen samo da arhivira i dokumentira prošlost grada i okolice, već da akteri stvaranja te prošlosti budu upravo i graditelji njezine budućnosti.
Melanija Belaj (iz recenzije)
Etnološki odjel Gradskog muzeja Požega na ovaj način popularizira etnološku znanost i rezultate njezina istraživanja uspostavljajući i održavajući veze s lokalnom zajednicom. Klub čitatelja vlastite prošlosti na svojim redovitim sastancima koji su ujedno i svojevrsni kulturni događaji, obrađuje pojedine teme na temelju fotografija iz baze projekta, razmjenjujući svoje podatke i saznanja. Pri tome je važno ukazati na neizmjeran doprinos ovoga projekta lokalnoj zajednici, ne samo u smislu prikupljanja i očuvanja bogate etnografske građe te nadogradnje postojećih znanja o njoj, već i činjenice da ovakav način komunikacije i rada s ljudima jest svojevrstan oblik terapije za osobe koje imaju mogućnost prisjećati se svoje prošlosti i o njoj u pozitivnoj atmosferi razgovarati.
Željka Petrović Osmak (iz recenzije)
Projekt Klub čitatelja vlastite prošlosti originalan je i inspirativan koncept zaštite povijesne i kulturne baštine. Skupljajući i brinući se o fotografijama koje su dokument nekadašnje i nečije stvarnosti, ovaj projekt omogućuje upoznavanje prošlosti, kako vlastite tako i društva koje nas okružuje. Pričanjem, sjećanjem, skupljanjem uspomena koje se mogu prenijeti preko fotografija, Klub čitatelja vlastite prošlosti omogućuje da sami kreiramo svoju sadašnjost koja proizlazi upravo iz prošlosti koju smo kreirali većinom kroz emocije koje su sastavni dio svake fotografije.
Uršula Bešlić